Het Nederlandse internetbedrijf WeTransfer krijgt 25 miljoen dollar, omgerekend 22 miljoen euro, van een investeerder om te groeien in de Verenigde Staten.
“We gaan meer campagnes en partnerships sluiten om daar adverteerders te winnen”, aldus directeur Bas Beerens dinsdag in nrc.next (Blendle). “Zo hebben we laatst het openingsfeest voor de Grammy Awards gesponsord. En er zijn plannen om een tv-zender te maken op basis van de achtergrondfoto’s en video’s die we tonen; WeTransfer TV. De eerste testversie verschijnt binnenkort.”
Met WeTransfer kunnen gebruikers kosteloos bestanden versturen die te groot zijn om te mailen. Je hoeft je daarvoor niet te registreren en je kunt bestanden verzenden tot een capaciteit van twee gigabyte (denk aan een televisiedocumentaire die een uur duurt) naar maximaal twintig ontvangers.
De afzender én de ontvanger worden op de hoogte gesteld met e-mailberichten. De bestanden worden na twee weken automatisch gewist.
Omzet WeTransfer
Maandelijks maken 70 miljoen mensen gebruik van de digitale verzenddienst, die in 2009 werd opgericht door Beerens.
De directeur laat zich tegenover nrc.next niet uit over de omzetcijfers van WeTransfer, dat volgens hem sinds 2013 winstgevend is. Volgens de krant bedragen de inkomsten zo'n 20 miljoen euro per jaar, waarvan 40 procent afkomstig is van advertenties. Bedrijven kunnen de achtergronden sponsoren die gebruikers te zien krijgen op de site.
De rest komt van zakelijke gebruikers die 10 euro per maand betalen om grotere bestanden te mogen versturen.
WeTransfer krijgt het geld van investeringsmaatschappij Highland Capital Europe. Met het bedrag komt de totale waardering van het Nederlandse bedrijf uit op 100 tot 200 miljoen dollar.